مدیریت رسانههای صوتی و تصویری آستان قدس رضوی ۴ برنامه ویژه ترتیل خوانی قرآن کریم را برای ماه رمضان ۱۴۴۶ تدارک دیده است.
سید محمدرضا موسوی کیا مدیر رسانههای صوتی و تصویری آستان قدس رضوی گفت: در رمضان ۱۴۴۶ تلاش کردهایم که برای ساعات مختلف بتوانیم برنامه ترتیل خوانی قرآن کریم داشته باشیم.
وی افزود: اولین برنامه ترتیل خوانی ساعت ۵ صبح از شبکه جهانی امام رضا علیه السلام در بستر یوتیوب پخش میشود.
موسوی کیا در ادامه گفت: برنامه دوم ترتیل خوانی مربوط به ترتیل خوانی نوجوانان است که این برنامه در ساعت ۹:۳۰ صبح از شبکه قرآن پخش میشود.
مدیر رسانههای صوتی و تصویری آستان قدس اظهار کرد: سومین ترتیل خوانی که از حرم مطهر رضوی پخش میشود در ساعت ۱۲:۳۰ از شبکه دوم سیمای ملی تقدیم مخاطبان میشود.
موسوی کیا همچنین افزود: در ساعت ۱۶ پخش زنده ترتیل خوانی از ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد سایت رسمی بت فوروارد حرم مطهر رضوی را داریم که این برنامه از شبکههای افق سیمای ملی، شبکه جهانی امام رضا علیه السلام و شبکه ثقلین پخش میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدت زمان پخش این برنامهها یک ساعت است که با توجه به پخش روزانه، مجموعاً ۱۲۰ ساعت برنامه ترتیل خوانی که از حرم مطهر رضوی پخش میشود در ماه رمضان ۱۴۴۶ برای مخاطبان و علاقمندان تدارک دیده شده است.
یک استاد حوزه در تفسیر بخشی از دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان گفت: یکی از بدترین کارهایی که انسان مومن میتواند انجام دهد این است که اهل فریاد زدن گناه خودش باشد و به گناه خودش افتخار کند مثل برخی موارد که در فضای مجازی شاهد هستیم و برخی گناهان خود را عادیسازی میکنند. این افراد نه تنها به سمت پردهپوشی خدا نمیروند بلکه گناهان خود را فریاد میزنند.
در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان آمده است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
«اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین»
«خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در آن روز به نگاهداریت و پردهپوشی خودت، ای بیناترین بینایان.»
حجتالاسلام والمسلمین محمد علی رضاپور -استاد حوزه و سخنران برجسته- در مورد تفسیر دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای روز چهارم، ما چهار خواسته ویژه را مطرح میکنیم، اولین خواسته ویژهای که از خداوند داریم این است که خدایا به ما قوت و قدرتی بده که بتوانیم امر شما را انجام دهیم. این بدان معناست که انسان در بسیاری از موارد توان انجام امور شخصی را دارد حتی ممکن است فرد توانمندی باشد اما قوت و قدرت انجام امور الهی را ندارد، مثلا در ایام ماه مبارک رمضان به هر دلیلی روزهاش را نمیگیرد یا نمازش را اقامه نمیکند و حتی احکام فردی و اجتماعی خود را انجام نمیدهد، با اینکه توان دارد اما در محیط جنگ و جهاد قرار نمیگیرد.
وی ادامه داد: بنابراین خداوند باید به انسان قوت بدهد از جنس قوتی که بتواند امور الهی را انجام دهد. در دعای کمیل هم منظور از جوارح قدرت بازو و بدن ورزیده نیست بلکه قوت برای خدمت به خداوند است.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: دومین چیزی که از خداوند در این دعا میخواهیم حلاوت و شیرینی ذکر او است. برخی با خداوند حرف میزنند و ذکر او را میگویند ولی از آن لذت نمیبرند و شیرینی آن را احساس نمیکنند، بنابراین باید از خداوند بخواهیم که لذت ذکر و مناجات و نماز و روزه خودش را به ما بدهد. شهید سلیمانی در نامهای که به برادر زاده خودش مینویسد سایت رسمی بت فوروارد اگر تو یکبار شیرینی نافله شب را درک کنی دیگر آن را رها نمیکنی پس شیرینی عمل برای انسان صالح حرکت ایجاد میکند.
حجتالاسلام رضاپور خاطرنشان کرد: سومین نکته در این دعا مقام شکر است، ما از خداوند میخواهیم ما را کمک کند بتوانیم ادای شکر داشته باشیم. به قول سعدی (از دست و زبان که برآید کز عُهدهٔ شکرش بهدرآید؟) واقعا اینجوری است که انسان توان شکرگذاری تمام نعمتهای الهی را نداریم، ظرف وجودی انسان و این دنیا آنقدر وسعت دارد که انسان نمیتواند شکرگذار تمام نعمتها باشد، اما اگر خداوند عنایت کند انسان میتواند گاهی تمام نعمات را شکر کند مثل شبهای قدر که خداوند تمام اعمال و شکرگذاریهای انسان را ضریب میدهد و در اینجا از خداوند میخواهیم که بتوانیم مقام شکر او را به جا بیاوریم که مقام عجیبی است. در خمسه عشر امام سجاد(ع) هم یک مناجات برای شاکرین نگارش کردند.
وی افزود: نکته چهارم اینکه از خداوند میخواهیم به ما توفیق دهد که بتوانیم در ناحیه پردهپوشی او قرار بگیریم، یعنی دیگران از گناهان ما مطلع نباشند. یعنی اینکه وقتی در محضر خداوند میرویم ما را از جنبه ستار بودن خود بپذیرید و گناهان ما را نبیند، گاهی انسانها از خداوند طلب میکنند گناهان ما را بپوشان و دیگران متوجه گناهان ما نشوند اما همین افراد گاهی خودشان در مقام پردهپوشی دیگران نیستند و وقتی از اشتباه دیگران اطلاع پیدا میکنند آن را فریاد میزنند و این خودش از همان نقض غرضهایی است که باید به آن توجه کنیم.
این استاد حوزه یادآور شد: ضمنا یکی از بدترین کارهایی که انسان مومن میتواند انجام دهد این است که اهل فریاد زدن گناه خودش باشد و به گناه خودش افتخار کند مثل برخی موارد که در فضای مجازی شاهد هستیم و برخی گناهان خود را عادیسازی میکنند. این افراد نه تنها به سمت پردهپوشی خدا نمیروند بلکه گناهان خود را فریاد میزنند.
حجتالاسلام رضاپور ابراز کرد: فراموش نکنید که خداوند بر همه چیز آگاه و ناظر است و همه چیز را با جزییات و با دقت میبیند، چشم خداوند چشمی نیست که صحنهای را نبیند و آن را ثبت نکند و با اینکه او نسبت به همه وقایع آگاه است و همه چیز را در عمق آن میبیند اما از او میخواهیم که در مقام ستاری خودش به ما لطف کند و گناهان ما را چشمپوشی کند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام برنامههای این سازمان به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: این برنامهها در قالب «رمضان مبارک، عید مبارک» برگزار میشود.
از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمیدرضا خونویی از برگزاری برنامههای ویژه به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با محوریت نوجوانان خبر داد و گفت: در ماه مبارک رمضان امسال، تلاش کردیم در ادامه تشکیل و فعالیت حلقههای هویتی نوجوانان در فرهنگسراها، نوجوانان کنشگر مناطق را به مراحله طراحی برنامهها وارد کنیم.
وی افزود: در همین راستا اولین رویداد ایدهپردازی با موضوع استقبال از ماه مبارک رمضان و خط محتوایی «رمضان مبارک، عید مبارک» پنجشنبه دوم اسفندماه در فرهنگسرای خاوران با حضور نمایندگان حلقههای هویتی فرهنگسراها برگزار شد.
خونویی بیان کرد: در این رویداد نمایندگان منتخب نوجوانان در پنج حلقه هویتی بچههای رستا، بچههای ایران آینده، بچهکتابخونها، بچههای فرهنگسرا و حلقه مرتبط با فعالیتهای رسانهای پس از مشورت و ایدهپردازی در جمع خود، ایدههای نهایی خود را به هیات داوران ارائه دادند و ایدهها بر اساس شاخصهای تعیین شده همچون خلاقیت و نوآوری، نوجوان محوری و... مورد ارزیابی قرار گرفت و بودجه حمایتی برای اجرای برنامه به هر منطقه تخصیص داده شد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری برنامههای استقبال از رمضان در همه فرهنگسراها خبر داد و اضافه کرد: ویژهبرنامه استقبال از ماه مبارک رمضان بر اساس همین رویداد، از دو روز مانده به ماه مبارک رمضان در فرهنگسراها بر اساس ایدهها و با اجرای نوجوانان در قالب برنامههای متنوع میدانی و صحنهای برگزار شد.
وی با اشاره به برنامه «افطاری ساده» گفت: ترویج سنت حسنه افطاری ساده که یکی از مهمترین آداب ماه مبارک رمضان یعنی «صله رحم» را ترویج میدهد، یکی دیگر از برنامههای تدارک دیده شده در این ماه مبارک است که از ۱۸ تا ۲۴ اسفندماه توسط مناطق یک، چهار، هشت، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و فرهنگسراهای معرفت، انقلاب اسلامی، سلامت، قرآن و رضوان برگزار میشود و با مشارکت نوجوانان هفت شب افطاری ساده در میان شهروندان توزیع خواهد شد.
خونویی افزود: امسال ۲۲ اسفندماه و بزرگداشت شهدا، با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده است و در همین راستا ویژهبرنامه «مادران چشم به راه» طبق رسم هر ساله سازمان فرهنگی هنری برگزار میشود و نوجوانان فرهنگسراها در یک افطاری ساده میزبان مادران شهدای جاویدالاثر نوجوان خواهند شد. در این برنامه نوجوانان ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدای نوجوان جاویدالاثر، از مادران بزرگوار این شهدا تقدیر میکنند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برنامههای ویژه ولادت امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان اظهارداشت: در روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) ویژهبرنامهای با عنوان «کریمانه» در تمامی فرهنگسراهای شهر تهران برگزار میشود.
وی افزود: این برنامه نیز توسط نوجوانان طراحی و اجرا خواهد شد و در همین راستا پنجشنبه- ۱۶ اسفندماه-، جلسه دوم ایدهپردازی با محور محتوایی ولادت امام حسن مجتبی (ع) با حضور نمایندگان حلقههای هویتی بچههای فرهنگسراها در فرهنگسرای بهمن برگزار میشود و نوجوانان پس از طراحی و دفاع از ایدههای خود، بودجه حمایتی برای برگزاری جشن «کریمانه» سایت رسمی بت فوروارد را دریافت میکنند.
خونویی با اشاره به مشارکت در برنامههای تلویزیونی ماه مبارک رمضان گفت: امسال بر اساس توافقهای صورت گرفته، برنامه «جشن رمضان» هر شب ساعت ۲۲ از فرهنگسرای بهمن روی آنتن شبکه تهران میرود. همچنین برنامه مناسبتی ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای رازی نیز روی آنتن شبکههای پویا و امید خواهد رفت.
شهروندان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این برنامهها به نزدیکترین فرهنگسرای محل سکونت خود مراجعه کنید یا با سامانه ۱۸۳۷ تماس بگیرند.
ساترا دوبله و هر نوع انتشار سریال «معاویه» در سکوهای صوت و تصویر فراگیر اعم از رسانههای ناشر محور و کاربر محور را ممنوع اعلام کرد.
از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، بنا بر اعلام معاونت پایش و نظارت ساترا، سریال «معاویه» محصول شبکه »امبیسی» (mbc) به دلیل ارائه روایت جدیدی از زندگی معاویه و سعی در تطهیر خاندان بنیامیه، در تمام رسانههای صوت و تصویر فراگیر کشور، غیر قابل انتشار است.
این سریال در برخی کشورهای اسلامی مانند عراق و مصر نیز به علت تاثیر آن در ایجاد تنش و به خطر افتادن انسجام اجتماعی ممنوع شده است؛ بر همین اساس با توجه به مکاتبهای که از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر سایت رسمی بت فوروارد در فضای مجازی با سکوهای دارای مجوز از این سازمان در تاریخ ۱۳ اسفندماه سال جاری شده است، دوبله و هر نوع انتشار این محتوا ممنوع اعلام شد.
همچنین به اطلاع میرساند برخی رسانههای کاربر محور نسبت به انتشار نسخه زبان اصلی قسمت ۱ و ۲ اقدام کرده بودند که با همکاری دادستانی کل کشور نسبت به حذف دو قسمت یاد شده از تمام رسانههای کاربر محور اقدام شد.
زندگی خلیفه اموی در قالب سریالی با عنوان «معاویه» که در عراق به دلیل احتمال برانگیختن تنشهای مذهبی ممنوع و در مصر به دلیل نمایش شخصیتهای مقدس با اعتراض مواجه شد، روی آنتن رفت.
سریال تلویزیونی «معاویه» با محوریت زندگی معاویه، که از آن به عنوان پرهزینهترین سریال ساخته شده در جهان عرب یاد میشود، در عراق، مصر و فراتر از آن سروصدا به پا کرده است.
۲ قسمت اول سریال «معاویه» که در قالب یک سریال ۳۰ قسمتی درباره بنیانگذار و اولین خلیفه سلسله امویان، ساخته شده با آغاز ماه مبارک رمضان پخش شده است. این سریال که توسط MBC عربستان سعودی تهیه شده با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری در تونس فیلمبرداری شده است. نویسنده این سریال خالد صلاح روزنامهنگار مصری است و طارق العریان فیلمساز فلسطینی-آمریکایی آن را کارگردانی کرده است.
به تازگی پخش «معاویه» در عراق به دلیل احتمال بروز تنشهای مذهبی ممنوع شد و شخصیتهای مذهبی مصر در «الازهر» نیز به دلیل به تصویر کشیدن شخصیتهای مذهبی آن را نکوهش و ممنوع کردند.
میدل ایست آی در نگاهی به قهرمان داستان از معاویه به عنوان شخصیتی در صدر اسلام یاد میکند که در میان شیعیان بحثبرانگیز است. معاویه پنج سال پیش از بعثت پیامبر (ص) به دنیا آمد و فرزند ابوسفیان و هند بنت عتبه، که از مهمترین مخالفان اولیه اسلام بودند در ابتدا به مخالفت با پیامبر اسلام برخاست؛ اما پس از فتح مکه توسط مسلمانان، معاویه و پدر و مادرش به اسلام گرویدند.
بنابر دیدگاه اهل سنت معاویه یکی از کاتبان حضرت محمد (ص) شد و پس از رحلت پیامبر (ص) وی از سوی ابوبکر خلیفه اول، به عنوان جانشین فرمانده در فتح شام منصوب شد و در خلافت عمر بن خطاب ارتقاء یافت و در خلافت عثمان خلیفه سوم والی شام شد.
سرانجام پس از کشته شدن عثمان، از بیعت با امام علی(ع) سر باز زد و به اسم خونخواهی عثمان به نزاع با امام برخاست. مردم شام به خونخواهی عثمان و جنگ با امام علی(ع) با او بیعت کردند.
این امر جرقه جنگ جمل اولین جنگ داخلی در اسلام و پس از آن جنگ صفین را زد که به فتنه اول معروف شد و طی آن نیروهای معاویه و حضرت علی (ع) در نبرد صفین در سال ۳۶ قمری به نبرد پرداختند.
پس از شهادت حضرت علی (ع) در سال ۴۰ قمری، معاویه کنترل مصر را نیز به دست گرفت و خود را خلیفه اعلام و دمشق را پایتخت خود کرد. پس از شهادت امام علی (ع) مسلمانان با امام حسن (ع) بیعت کردند.در جنگی که میان سپاه امام حسن (ع) و لشکر معاویه درگرفت، به دنبال خیانت سرداران امام، صلحی میان امام و معاویه منعقد شد که بر اساس آن معاویه به خلافت رسید. بسیاری از منابع اولیه معاویه را عامل مسموم کردن امام میدانند.
تحت حکومت معاویه، قلمروهای اسلام در شمال آفریقا، آناتولی، آسیای مرکزی و ایران امروزی گسترش یافت. وی پسرش یزید را برخلاف معاهده صلح با امام حسن (ع) به عنوان جانشین خود معرفی کرد، در حالی که تا آن زمان حکومت موروثی نبود و در نهایت به سلطنت رسیدن پسرش یزید باعث بروز واقعه عاشورا شد که در آن امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیدند.
شیعیان از معاویه به عنوان کسی که حتی برخلاف روش خلفای ثلاث خلافت را تبدیل به سلطنت موروثی کرد، یاد می کنند و او را فردی میدانند که با حضرت علی (ع) جنگید و امام حسن (ع) را مسموم کرد.
در عراق ممنوع شد
در نتیجه باور شیعیان درباره معاویه، سریال جدید به سرعت در عراق ممنوع شد و کمیسیون رسانه و ارتباطات عراق روز شنبه اعلام کرد: پخش محتوای بحثبرانگیز تاریخی ممکن است باعث ایجاد بحثهای فرقهای شود که می تواند هماهنگی اجتماعی را تهدید و آرامش جامعه را به ویژه در ماه رمضان مختل کند. به دنبال آن این کمیسیون به امبیسی عراق دستور داد که این برنامه را پخش نکند.
همچنین گفته شده با نمایش این سریال احتمال یک مناقشه دیپلماتیک بین عراق و عربستان سعودی میرود. در حالی که ۲ سال پیش قرار بود این سریال پخش شود، آن زمان مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه و شخصیت سیاسی عراقی از شبکه امبیسی خواسته بود تا این برنامه را به طور کامل لغو کند.
وی از معاویه به عنوان مسئول فرقهگرایی و پیشگام در آزار یاران پیامبر و اولین کسی که در زمان خود از امام نافرمانی کرد و وحدت اسلامی را زیر پا گذاشت و اولین کسی که کمر به قتل صحابه پیامبر (ص) بست، یاد کرد.
وی درست ۲ سال پیش و در فوریه ۲۰۲۳ گفته بود: پخش چنین سریالی برخلاف سیاستهای جدید و معتدلی است که عربستان سعودی اتخاذ کرده و یادآوری میکنیم لازم نیست احساسات برادران مسلمان خود را در سراسر جهان جریحه دار کنید. همان زمان شبکه تلویزیونی عراق الشعائر تهدید کرد که در پاسخ به سریال «معاویه»، سریالی درباره ابولؤلؤ فیروز جنگجوی ایرانی که عمر بن خطاب را به قتل رساند و مورد احترام شیعیان واقع شد، تولید خواهد کرد.
صدر هر ۲ برنامه را رد کرد و گفت: هر ۲ سریال باطل و فتنهانگیز است، زیرا معاویه نماینده اهل سنت نیست و ابولؤلؤ هم نماینده شیعه نیست. وی همچنین در توییتر کسانی را که «سریالهای تاریخی دروغین پخش میکنند»، «استادان فرقه گرایی» خوانده بود. اگرچه امبیسی پاسخی نداد، اما همین امر ممکن است دلیل تاخیر ۲ ساله پخش سریال باشد.
ممنوعیت تصویر چهرههای صدر اسلام
جدای از احتمال دامن زدن به تنشهای فرقهای، این نمایش به دلیل به تصویر کشیدن شخصیتهای مهم صدر اسلام و زندگی حضرت محمد (ص) مورد انتقاد قرار گرفته است.
ردا عبدالوجید رئیس دانشکده رسانه در دانشگاه الازهر مصر، به رسانههای محلی گفت: الازهر تصویر کردن اصحاب پیامبر را رد میکند.
این در حالی است که در سریال «معاویه» حضرت علی بن ابی طالب و امام حسن (ع) به تصویر کشیده شدهاند. همین امر موجب شد تا وکیل هیثم مغربی برای جلوگیری از پخش این سریال در مصر به دلیل تصویر حضرت علی علیه السلام، دعوای حقوقی به راه اندازد.
نفوذ رسانههای سعودی
این سریال توسط خالد صلاح روزنامه نگار مصری نوشته شده و طارق العریان فیلمساز فلسطینی-آمریکایی آن را کارگردانی کرده است. پس از کناره گیری بازیگر فلسطینی علی سلیمان از این نقش، لجین اسماعیل بازیگر سوری، نقش معاویه را بازی کرد. اسماء جلال، عایشه بن احمد، جمیله چیهی و ایاد نصار بازیگر نقش حضرت علی بن ابی طالب (ع) دیگر بازیگران این فیلم هستند.
خالد صلاح نویسنده داستان سریال در پاسخ به انتقاداتی که درباره نمایش «معاویه» مطرح شد، گفت که هدفش ارائه روایت خاصی نبوده و تاریخ را سیاه و سفید ننوشته و به معاویه تنها به عنوان یک فرمانروا نگاه نکرده، بلکه فردی را تصویر کرده است که اشتباه هم داشته و مانند همه کسانی که پیش از او آمدند، به سرنوشت خود دچار شده است.
این سریال سال ۲۰۲۳ در تونس در استودیوی فیلم «کارتاژ» در همامت فیلمبرداری شد و صحنههای دیگری نیز از مهدیه، صومعه و انفیدا به فیلمبرداری افزوده شد. گزارشها حاکی از آن است که اگرچه برآوردهای اولیه بودجه نزدیک به ۷۵ میلیون دلار بود، اما هزینه تولید از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است.
این برنامه توسط مرکز پخش خاورمیانه (MBC) که بزرگترین شبکه تلویزیونی عربستان است، تولید شده است. امبیسی که سال ۱۹۹۱ در لندن توسط ولید آل ابراهیم تاجر سعودی تأسیس شد، بر فضای رسانهای عربستان تسلط دارد و روزانه حدود ۱۴۰ میلیون تماشاگر دارد. وی یکی از چهرههای سرشناس بود که در کمپین دستگیری شاهزادگان سعودی در ریتز کارلتون در ریاض در سال ۲۰۱۷ بازداشت، اما پس از دستیابی به توافقی نامشخص با مقامات سعودی آزاد شد.
باوجود ممنوع کردن عراق و اداره کل علمای ارشد دانشگاه الازهر مصر که با صدور فتوایی تماشای این سریال را ممنوع کردهاند، «معاویه» از آغاز ماه مبارک رمضان پخش خود را شروع کرده است.
تصمیم به پخش معاویه موجی از بحثها را در فضای مجازی به راه انداخته است، بهویژه به دلیل نمایش چند شخصیت تاریخی کلیدی، از جمله ۳ نفر از ۱۰ صحابی که در سنت اسلامی به بهشت وعده داده شدهاند و ۲ نفر از خانواده و همسران و دختران پیامبر. الازهر پیوسته با نمایش این شخصیتها در سینما و تلویزیون مخالفت کرده است.
روز سهشنبه هفته پیش، گروه امبیسی عربستان، تیزر تبلیغاتی با عنوان «حماسه تاریخی «معاویه»: داستان امپراتوری که تاریخ فراموش نشدنی از شرق تا غرب را نوشت»، منتشر کرد که در پلتفرم استریم شهید نیز به اشتراک گذاشته شد.
سوءاستفاده نمایشی از ماه مارک رمضان
ماه مبارک رمضان زمانی است که بیشتر سریالهای تلویزیونی عربی برای نخستین بار پخش میشوند و پرمحتواترین زمان برای شبکههای سراسر منطقه است.
این اولین بار نیست که شبکه امبیسی عربستان برای تولید یک سریال تلویزیونی درباره رویدادهای تاریخ اسلام که به شدت مورد مناقشه مسلمانان شیعه و سنی قرار گرفته، با اعتراض روبهرو میشود. این گروه رسانهای عربستان در سال ۲۰۰۳ سریال سایت رسمی بت فوروارد «الحجاج» و سال ۲۰۰۵ سریال «فارس بنی مروان» را درباره خلفای اموی حجاج بن یوسف (۷۱۴-۶۹۴) و مروان اول (۶۸۴-۸۵) تولید کرد که با نظر مخالفت مسلمانان شیعه روبهرو شد.
سال ۲۰۱۲ هم سریالی درباره زندگی خلیفه عمر بنالخطاب (۶۳۴-۴۴) تولید شد که به طور قابل توجهی اهل سنت مصر در الازهر را برای نشان دادن چهره صحابه حضرت محمد (ص) ناراحت کرد.
از دیگر برنامههای ماه رمضانی که جنجال برانگیخته است میتوان به سریال تلویزیونی سوریه «الحسن و الحسین» در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد که خشم عراق و ایران را به دلیل ادعای «براندازی اعتقادات شیعی» برانگیخت و در اظهارنظری نادر، مرجع عالی مذهبی شیعیان عراق - آیت الله العظمی علی سیستانی - نسبت به پخش این سریال ابراز نارضایتی کرد.