مدیرکل پایگاههای میراث ملی و جهانی گفت: برنامههای شاخصی را مانند جشنواره موسیقی محلی، نمایشهای خیابانی، آیینهای مذهبی، آیین قنبرخوانی در ماه رمضان و آیین قهوهخوری در موزههای کشور برگزار میشود.
مصطفی پورعلی درباره برنامههای در نظرگرفته شده در موزهها اظهار داشت: برنامه نوروزگاه شامل دو بخش آیین نوروزی و مراسم مرتبط با ماه رمضان شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای گروه تواشیح، اجرای تئاتر رو حوضی، برپایی کارگاه زنده، برپایی بازارچه صنایع دستی، برپایی سفره افطار ساده در موزه آبگینه تهران، در هفته اوّل تعطیلات نوروزی برنامههای آیینی سوگواری استانهای کشور و در هفته دوم موسیقی نواحی، تئاتر خیابانی، نمایشهای ویژه کودکان، نمایشهای سنتی در کاخ سعدآباد اجرا میشود. همچنین برپایی نوروزگاه با نگاه آیینی، ملی و مذهبی به دلیل تقارن جشن نوروز با ماه مبارک رمضان با عنوان نو- روزه شامل نوروزخوانی، شاهنامه خوانی، علی خوانی، ورزشهای پهلوانی، نقالی و نمایشگاههای قرآنهای نفیس و ادعیهها در کاخ موزه گلستان تهران اجرا میشود.
وی برگزاری برنامه نوروزگاه در دو بخش آیین نوروزی و مراسم مرتبط با ماه مبارک رمضان شامل اجرای تک نوازی موسیقی با تاکید بر سازهای ملی و جهانی، اجرای موسیقی محلی و مراسم آیینی اقوام ایرانی، اجرای گروه تواشیح در کاخ موزه نیاوران، برپایی نمایشگاه ویژه نوروز و نمایشگاه آثار کمتر دیده شده عیلامی در موزه ملی، برگزاری نمایشگاه موتیف با عنوان بود ونبود (نمایش قالی های فراکتال) با المانها و نشانههای موجود در قالی از طریق دیجیتال آرت با نگرشی از هنرهایی شامل فرش، نقاشی، مجسمه، ویدئو آرت و اشیای موزهای در موزه ملی فرش، نمایشگاه نسخههای کمتر دیده شده قرآن کریم و نسخههایی از دیوان شعرا با موضوع بهار قرآن و بهار طبیعت (از دوره صفویه تا دوره قاجار) در موزه ملی قرآن و نمایش روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه از تقارن نوروز و رمضان در عهد قاجار در کاخ موزه گلستان را از برنامههای در نظر گرفته شده برای نوروز و ماه رمضان در موزههای تهران برشمرد.
آیینهای نوروزی تا چوب بازی با موسیقی سنتی
به گفته پورعلی، در موزه آذربایجان شرقی سفره هفت سین مقابل «سنگ بسم الله» با رویکرد سنتها چیده میشود، در اطراف آن هم عروسکهایی که نماد اقوام مختلف است نمایش داده می شود تا در کنار معرفی یک سنت محلی، نمادی از اتحاد اقوام اقصی نقاط کشور در صیانت از نوروز به تصویر کشیده شود. وی همچنین برپایی نوروزگاه شامل دو بخش آیین نوروزی و مراسم مرتبط با ماه رمضان نظیر اجرای گروه تواشیح خوانی، برپایی غرفه های صنایع دستی و برگزاری آیین و برنامه های متنوع محلی با توجه به وسعت استان و وجود اقوام مختلف پراکنده در سطح استان اصفهان در کاخ موزه چهلستون، برگزاری جشنواره ملی موسیقی سنتی اقوام ایرانی در دو بخش ملی و مذهبی متناسب با ماه مبارک رمضان و نوروز در موزه منطقه ای بوشهر و جشنواره معرفی میراث ناملموس و آیین های چوب بازی، بنده بازی و سازهای سنتی مربوطه در موزه مردم شناسی چالشتر از توابع استان چهارمحال و بختیاری را از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده در بهار قرآن و نوروز عنوان کرد.
آیینهای قنبرخوانی تا قهوهخوری
مدیرکل پایگاههای میراث ملی و جهانی گفت: برپایی آیین قنبرخوانی در ماه رمضان که در میراث ناملموس ثبت شده و آیین سفره افطار ایرانی موزه بزرگ خراسان رضوی، برگزاری آیینها و آداب و رسوم استانها در نوروز و ماه مبارک رمضان شامل بازیهای بومی محلی مانند بازی محیبس (ثبت شده در میراث ناملموس)، اجرای آیین قهوهخوری ویژه خوزستان و مراسم میزبانی از مهمانان ضیافت افطاری در موزه و سایت موزه شوش در استان خوزستان، همایش و برپایی نمایشگاه تصاویر حضرت علی (ع) در نگارگری ایرانی در ۱۰ روز پایانی ماه رمضان در موزه سلطانیه زنجان، برگزاری نمایشگاهی با مضمون نمایش مصحف ابراهیم سلطان به انضمام نسخ قرآنی سبک شیراز به همراه کارگاه و سخنرانی علمی نگارگری قرآن در موزه پارس شیراز و اجرای آیین سنتی مارمه (شگون) در زمان تحویل سال نو در موزه کلبادی مازندران از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده در موزههای کشور است.
جشنواره موسیقی محلی استانهای جنوبی شرق کشور
پورعلی، جشنواره موسیقی محلی جنوب شرق کشور (استانهای کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان) با تکیه بر ساز رباب و بنجو که ثبت ملی شده است در موزه بزرگ زاهدان از توابع سیستان و بلو چستان، برگزاری آیینها و آداب و رسوم استان شامل دو بخش نوروزی و مراسم مرتبط با ماه مبارک رمضان نظیر تعزیه، نقالی و پرده خوانی، بازیهای محلی سیاه بازی، نمایشهای نوروزی سنتی، ساز و دهل و نوروز خوانی، ضرب زورخانهای، موسیقی محلی و ایستگاه نقاشی و عکاسی محوطه کاخ موزه چهلستون در قزوین، اجرا و معرفی آیین «یا رمضان» در ماه مبارک رمضان در میان قوم ترکمن موزه گمیشان استان گلستان سایت رسمی بت فوروارد را از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده در ایام نوروز و ماه رمضان در موزه ها برشمرد.
بلیت بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی افزایش نمییابد
مدیرکل پایگاههای میراث ملی و جهانی گفت: بلیت بازدید از موزهها و اماکن تاریخی در ایام نوروز افزایش نمییابد.
پورعلی با تاکید بر اینکه کل تعطیلات برای موزهها، پایگاهها و اماکن تاریخی و فرهنگی لغو شده است، گفت: ساعت بازید از موزهها، پایگاهها و اماکن تاریخی و فرهنگی در اسفند از ساعت ۹ تا ۱۷ و در فروردین از ۹ تا ۱۸ در نظر گرفته شده است و قیمت بلیت این اماکن افزایش نمییابد.
وی اضافه کرد: در برخی از اماکن تاریخی و فرهنگی به روزه داران افطار و سحری داده میشود. همچنین در نوروز غرفههای مواد غذایی برای گردشگرانی که از لحاظ شرعی امکان گرفتن روزه را ندارند با حفظ شئونات در نظر گرفته شده است.
در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان آمده است: «برای عبادت در ماه مبارک رمضان دعا کنید که خداوند توفیق عبادت را به ما بدهد. در این ماه از خداوند بخواهیم که بتوانیم روزه خاص بگیریم یعنی اعضا و جوارحمان هم روزه باشند.»
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَقِیامِهِ» میگوید: خدایا کمک کن در این ماه روزه بگیریم و شب زندهداری کنیم. اگر خدا کمک کند، گرسنگی را نمیفهمیم. عبادت شب و سحر، دعاهای ابوحمزه ثمالی و افتتاح را انجام میدهیم، گاهی افرادی غصه میخورند که ماه رمضان چگونه روزه بگیریم؟ خوب دعا کنید و خدا کمکتان میکند.
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین»
«خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبادت و برکنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان و روزیم کن در آن یادت را برای همیشه به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان»
وی در ادامه در شرح «وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ» میگوید: خدایا ماه رمضان ما را از لغزش و گناه حفظ کن، بدبختی است که آدم در ایام سال گناه کند و ماه رمضان هم به گناه ادامه دهد، در ماه رمضان باید تمام اعضا و جوارحمان روزه باشد، اگر روزهای بگیریم که چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببیند، دروغ بگوید و غیبت بشنود، روزهمان «عام» میشود، اما به ما میگویند که روزه خاص بگیرید، یعنی اعضا و جوارحت هم روزه باشند. درنیتهایتان بگویید: «خدایا؛ من روزه میگیرم، اما روزه خاص سایت رسمی بت فوروارد میگیرم»، یعنی اعضا و جوارح تان هم روزه باشد، حدیث داریم؛ زمانیکه روزه میگیرید، باید گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزه بگیرند، باید اعضا و جوارحمان هم روزه باشند تا این روزه در ما اثر بگذارد. البته یک روزه دیگر هم داریم که روزه خاص الخاص است، در این روزه، قلبمان در ماه رمضان به غیر خدا متوجه نمیشود.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ» اظهار میکند: خدایا روزی کن که در ماه رمضان یاد تو باشم، «ذکر»، هم یاد معنا میکند و هم معنای ذکر زبانی را میدهد. دائماً باید به یاد خدا باشم.
حدیث است که اگر حیوانات ذکر نگویند، اسیر دام صیاد میشوند. این صداهایی که از حیوانات میشنویم، ذکرهایی است که توسط آنان بیان میشود، حتی درخت و بیابان و کوه و دشت هم ذکر میگویند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «بِتَوْفیقِکَ یاهادِی الْمُضِلّینَ» میگوید: اما به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان! ای خدایی که گمراهان را راهنمایی میکنی، توفیق بده این دعاهای روز هفتم درباره ما مستجاب شود.
فروش اولین هفته اکران نوروز به ۳۶میلیارد و ۲۲۱میلیونتومان رسید.
با آغاز سال سینمایی جدید ۱۴۰۴ از ۸ اسفند و همزمان با افزایش قیمت بلیت سینماها، فیلمهای جدید نمایش خود را آغاز کردهاند. در این میان، فیلم کمدی «دایناسور» بهکارگردانی «مسعود اطیابی» و تهیهکنندگی «ابراهیم عامریان» توانسته است در مدت کوتاهی با فروش ۱۹میلیارد و ۴۱۹میلیون تومان، جایگاه نخست جدول فروش هفتگی را بهدست آورد و در صدر پرفروشترین آثار سینما قرار گیرد.
پس از «دایناسور»، فیلم تاریخی «موسی کلیمالله» بهکارگردانی «ابراهیم حاتمیکیا» با فروش ۶میلیارد و ۲۰۷میلیون تومان به رتبۀ دوم جدول راه یافته است. فیلم اجتماعی «رها» ساخته «حسام فرهمند» نیز با فروش ۴میلیارد و ۱۷۳میلیون تومان جایگاه سوم را از آن خود کرده و نشان میدهد که همچنان آثار اجتماعی مخاطبان خاص خود را دارند.
انیمیشن «پسر دلفینی ۲» بهکارگردانی «محمد خیراندیش» و «بابادوک» بهکارگردانی «آرش معیریان» به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتهاند.
در ادامۀ این فهرست، فیلمهای دیگری چون «کوکتل مولوتف» که از روز پنجشنبه و در عرض یک روز توانسته است به فروش بالای ۱میلیارد و ۴۹۳میلیون تومانی برسد، حضور دارند.
با وجود افزایش ۲۰ تا ۵۰درصدی قیمت بلیتهای سینما، استقبال از آثار کمدی در صدر فروش سایت رسمی بت فوروارد نشان میدهد که ژانر کمدی همچنان جذابترین و پرطرفدارترین گزینه برای مخاطبان است. باید دید آیا این روند در هفتههای آینده با ثبات فروش همراه خواهد بود یا تعداد مخاطبان به دلیل قیمت بالای بلیت کاهش خواهد یافت.
اهداف وضعیت نمایشی صهیونیستی، صرفا سیاسی و نظامی نیست. در چنین آثاری، نماد سازی زمینی و کاملا انسانی از قوم صهیون و تاثیر گذاری جهانی آنان دغدغه اصلی فیلم است.
آدرین برودی، بازیگر فیلم «پیانیست» (فیلمی با رویکرد حمایتی از هولوکاست)، در نودوهفتمین مراسم اسکار برای فیلم «بروتالیست» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و این دومین بار بود که پس از فیلم رومنپولانسکی، این جایزه را دریافت میکند.
دریافت مجسمه طلایی اسکار توسط این بازیگر از همان روزهای اعلام نامزدها، بسیار محتمل به نظر میرسید. او با ایفای نقشی خیالی، به عنوان یکی از بنیانگذاران سبک معماری بروتالیستی معرفی شد، کاراکتری که تمثیلی از «مارسل بروئل»، معمار و طراح مبلمان نوگرای مجارستانی-آلمانی است. بروئل در سال ۱۹۳۷ میلادی به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد و در سال ۱۹۴۴ میلادی تابعیت آمریکا را دریافت کرد.
«مارسل بروئل»، معمار و طراح مبلمان نوگرای مجارستانی-آلمانی
قلمروی محتوایی و مضمونی فیلم «بروتالیست» استعاری و انتزاعی است و شخصیت اصلی فیلم کاملاً خیالی و بر اساس نمونه واقعی پرداخت شده است.
اما با این استعارهها و تمثیلها از یک بازمانده هولوکاست، یک چهره سمبلیک در حوزه معماری ساخته میشود. اهداف وضعیت نمایشی صهیونیستی، صرفا سیاسی و نظامی نیست. در چنین آثاری، نماد سازی زمینی و کاملا انسانی از قوم صهیون و تاثیر گذاری جهانی آنان دغدغه اصلی فیلم است.
«بروتالیست» با تصویر ورود «لازلو تاث» به خاک آمریکا آغاز میشود. پیامهای ستایشگرایانه فیلم در مورد موضوع مهاجرت بسیار گل درشت به نظر میرسد.
مخاطب فیلمی که مرزهای واقعیت و خیال را در هم تنیده، در ستایش ممتاز بودن ایالات متحده برای مهاجران با اظهارات اخیر دونالد ترامپ مقایسه میکند و این سوال پیش میآید: اگر امروز جنگ جهانی دوم در حال روی دادن بود، آیا ترامپ مشغول فروختن اسلحه به هیتلر بود؟ آیا با سران متفقین همان رفتاری را میکرد که با زلنسکی انجام داد؟ آیا ترامپ از مهاجرت بازماندگان هولوکاست به خاک آمریکا جلوگیری میکرد؟
در متن فیلم هم مشاهده خواهیم کرد، اگر کسی به شهر حومهای در آمریکا نقل مکان کند و شبیه بقیه نباشد، به دلیل رنگ پوست یا باورها یا سنتهایش، همه میخواهند او را طرد کنند.
یادبودهایی که بر اساس معماری بروتالیسم در دهه ۱۹۵۰ ساخته میشدند، معارضان بیشماری داشت و بسیاری از مردم آمریکا میخواستند که به دلیل سبک ضد مسیحی، این ساختمانها تخریب شوند.
«بروتالیست»، جعلی و صهیونیسم /تیتر نشریه آنلاین رِبل
"موقعیت/وضعیت" نمایشی صهیونیستی
فضای تماتیک حاکم بر فیلم، صهیونیستی است. ما در سینمای جهان با وضعیت نمایشی تازهای به عنوان "موقعیت/وضعیت" نمایشی صهیونیستی مواجه هستیم. در این فیلم، مهاجرت لازلو به آمریکا، یافتن پناهگاه احتمالی برای همسر و خواهرزادهاش است که در نیمه دوم به او ملحق میشوند و تمام زندگیشان تحت تأثیر اردوگاههای کار اجباری و سایر تبعیضات ضد یهودی/نازی در ایالات متحده شکل گرفته است.
توسعه یافتن اسرائیل از طریق اخبار رادیویی شنیده میشود و زمانبندی داستانی فیلم فضایی را فراهم میآورد تا بخش چهارم اثر متمرکز بر ترومای مهاجرت به ایالات متحده و کوچ به اراضی اشغالی باشد.
میل خانواده لازلو برای فرار به سوی دولت-ملت جدید، یعنی اسرائیل، یک واکنش شدید به خودتخریبی غیرمنطقی فضای ضد مهاجرتی فیلم است؛ این واکنش منشاء ضد سرمایهداری دارد.
هریسون لی ون بورن (گای پیرس)
خون به پا خواهد شد؟
هریسون لی ون بورن (گای پیرس)، سرمایهدار قدرتمند حامی میلیاردر معمار مجارستانی آواره، لازلو تاث (آدرین برودی) است که در سال ۱۹۴۷ بدون هیچ سرمایهای به جزیره الیس میرسد و در کارگاههای ساختمانی به صورت کارگری معمولی مشغول کار میشود.
ون بورن (با بازی گای پیرس)، در ابتدا معمار مجارستانی تبعیدی، لازلو را تحت حمایت خود میگیرد. لازلو که در ۱۹۴۷ بدون هیچ دارایی به آمریکا میرسد، ابتدا در سایتهای ساختمانی کارگری میکند پروژهای که به سرعت به یک معمای مالی و ایدئولوژیک تبدیل میشود.
هریسون اعطای پروژه ساخت یک مرکز اجتماعی به یاد مادر مرحومش را پیشنهاد میدهد، او حاضر است ۸۵۰,۰۰۰ دلار از سرمایه شخصی خود را برای این پروژه هزینه کند. دولت محلی بودجه اضافی ساخت این ساختمان را تأمین خواهد کرد به شرطی که یک کلیسا در این مجموعه گنجانده شود.
لازلو اعتراض میکند که این امر باعث میشود این فضا (که از قبل قرار بود شامل کتابخانه، سالن سخنرانی و سالن ورزشی باشد) عملاً به چهار ساختمان در یک مجموعه تبدیل شود. پسر بورن، هری (جو آلوین)، که مسئول نظارت مالی پروژه است، در پاسخ میگوید که فکر میکرد معمار از این چالش استقبال کند. متأسفانه برای آرامش ذهنی خودش، لازلو واقعاً این چالش را میپذیرد و تلاش میکند تا پروژه را به واقعیت تبدیل کند، حتی اگر این به معنای کاهش دستمزد خودش برای تأمین بودجه باشد.
لازلو توث باید با محدودیتهای سرمایهگذاری و انتظارات متناقض حامیان مالی دستوپنجه نرم کند، از جمله اینکه دولت محلی برای مشارکت در تأمین بودجه، ساخت یک کلیسا را در پروژه الزامی کرده است، در حالی که توث ترجیح میدهد ساختمانی یکپارچه و متمرکز بسازد. در سطحی استعاری، این ساختمان نمادی از خود فیلم «بروتالیست» است، پروژهای بزرگ، پر از موانع و تناقضها، که هنرمند فراری از هولوکاست آن را باید تکمیل کند و مصالحهپذیری پیشه کند.
در همین راستا، فیلم چهار فضای مفهومی را بازنمایی میکند:
۱- رابطه هنرمند و حامی مالی
۲- بیگانگی مهاجران و هنرمندان که در آن کوربت تأکید میکند که در دهه ۵۰، معماری بروتالیستی همانقدر نامطلوب به نظر میرسید که مانع حضور مهاجران در جوامع محافظهکار میشد.
۳- صهیونیسم و هویت یهودی نوین پساهولوکاست. فیلم با اشارههای رادیویی به تأسیس اسرائیل، این گزینه را بهعنوان پناهگاهی احتمالی برای توث و خانوادهاش ارائه میدهد.
۴- تروما و بقا: تجربه کمپهای کار اجباری و تبعیضهای مداوم، اضطرابی وجودی برای شخصیتها ایجاد کرده است.
نمایی از فیلم خون به پا خواهد شد
شباهتهای غیرقابل انکار با پل توماس اندرسون
فیلم بهوضوح از آثار پل توماس اندرسون، بهویژه «خون به پا خواهد شد» و «استاد» (The Master)، تأثیر گرفته است. بهعنوان مثال:
هر دو فیلم در تاریکی مطلق و با موسیقی ارکسترال پرطنین آغاز میشوند.
شخصیت اصلی، پس از تجربهای سهمگین در جنگ جهانی دوم، به آمریکا بازمیگردد و در همان آغاز، با یک کارگر جنسی مواجه میشود.
یک سرمایهدار ثروتمند، ابتدا زندگی شخصیت اصلی را بهبود میبخشد اما در نهایت او را به سقوط میکشاند.
رابطه بین دین، سرمایهداری و ایدئولوژی خودبزرگبینانه آمریکایی، در مرکز روایت است.
در این فیلم هم شاهد تصاویری هستیم که ظاهراً از زمانه خودشان جدا افتادهاند: شکوهی بدون روح.
کارگردان با وجود جاهطلبیهایش،نمیتواند فیلم به قدرت آثار مرجع پل توماس اندرسون برساند و آن را در سطح و محدود به دیالوگها میکند.
شخصیت پیرس، بهرغم اجرای بینقصش، دیالوگهایی دارد که گاهی بیشازحد پراکنده و مبهم است و تأثیرگذاری مورد انتظار را ندارند. همچنین، اگرچه فیلمبرداری و نورپردازی بهاندازه کافی چشمنواز است، اما در مقایسه با فیلمی سایت رسمی بت فوروارد که درباره معماری بروتالیستی و فرمهای ساختاری خاص است، ترکیببندیهای بصری آن فاقد دقت و وسواس معماریوار به نظر میرسند.
ساخت فیلم «بروتالیست» از بردی کوربت هفت سال طول کشید، فرایندی که او بهوضوح آن را تجربهای دشوار و پرتنش یافته است. هم فیلم و هم مصاحبههای او درباره آن، بر این موضوع تأکید دارند که سرمایهگذاران موجوداتی بیرحم هستند.
به گفته کوربت، «بروتالیست» با بودجهای کمتر از ۱۰ میلیون دلار ساخته شد او اشاره میکند:«من مجبورم با افرادی تعامل کنم که اخلاق و ارزشهای مشترکی با من ندارند.»هر کسی که برای یک فرد ثروتمند بیاعتنا و مستبد کار کرده باشد کسی که زیردستانش فقط زمانی میتوانند بفهمند که چگونه برنامه تقریباً غیرممکن او را (بهسختی) اجرا کنند که او از اتاق خارج شده باشد—با شخصیت نمادین «بروتالیست» کاملاً آشنا خواهد بود.»
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیاتی از سورههای نمل و یوسف گفت: راه حکمرانی در قرآن است و شایستهسالاری با عدالت محقق میشود.
حجت الاسلام و المسلیمن ابوترابی-خطیب موقت نماز جمعه تهران- عصر امروز چهارشنبه(۱۵ اسفند) در مراسم افتتاحیه سیودومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نخبگان جامعه قرآنی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد با تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این دوره از نمایشگاه قرآن اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) تجسم عینی قرآن کریم بود، از همین منظر ملاتقی محمدی می گوید «قرآن کریم توصیف پیامبر اکرم(ص) است». تمام آموزههای قرآنی در رسول اکرم(ص) است و پیامبر(ص) میفرمایید «من قرآن ناظق هستم و قرآن مدیریت جامعه را در دست دارد».
وی ادامه داد: انتظار این است از خداوند بخواهیم تا از ماه رمضان برای آراستگی به قران بهره ببریم. یکی از آموزههایی که اثرگذار است حوزه حکمرانی است و شایسته است مدیران ارشد و کلان برای آراستگی به این معارف خویشتن را به این آموزهها آموزش بدهند و معارف قرآن را عملیاتی کنند.
ابوترابی با بیان اینکه ما با حقیقت حکومت اسلامی فاصله داریم، گفت: قرآن با مطالبی که دارد راه را برای ما باز میکند. قبل از حضرت یوسف(ع) مصر از نظام درستی برخوردار نبود اما فلسفه اینکه چرا پادشاه مصر حضرت یوسف بود مهم است. یکی از مهترین حکمتها این است که پادشاه مصر شخصیت طراز اول عصر خود را در مهمترین منصب حکومتی قرار داد تا ملت مصر قدم در راه پیشرفت بگذارند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار کرد: دو ویژگی مهم پادشاه قانون مداری و عزل و نصب درست است، بنابراین گام اول این است که قانون اجرا شود تا حکومت بر قسط اجرا شود. ما هر کجا در حکومت درست انتخاب کنیم به نتیجه میرسیم، ما باید نگاه پادشاه مصر را داشته باشیم.
وی افزود: اقتصاد در ساخت کشور بسیار مهم است اگر در کشور با یک اقتصاد توانا پیش برویم همه چیز درست میشود. بدون قدرت اقتصادی نمیشود امنیت را اجرا کرد. اکنون در اقتصاد ما چالش های زیادی وجود دارد.
ابوترابی در ادامه با اشاره به سوره «نمل» گفت: سوره نمل هم بسیار مهم است، قرآن چه جایگاهی برای زن در نظر میگیرد در زمانی که کسی برای زن چنین جایگاهی قائل نبود، در این سوره هم اشاره شده که جامعه باید براساس عقلانیت باشد. علم را میتوان تبیین کرد اما جهالت را نمیتوان به عقلانیت تبدیل کرد.
وی بیان کرد: منشا تحول در ملکه صبا و پادشاه مصر عقلانیت است این امر راه را برای توحید و حرکت به سایت رسمی بت فوروارد سمت کلمهالله فراهم میکند. بنابراین باید از تمام ظرفیت بهره ببریم زیرا اگر جامعه به عقل آراسته شد متعهد به علم میشود. رهبر معظم انقلاب میفرمایند «ما باید به سه چیز یعنی عقل علم و عمل مجهز شویم»که انشاءالله به راهگشایی و توکل بر قرآن به هر سه اینها میرسیم.